Bendt Bil byter till Kobra II

Bläddra ner för att läsa artikeln!

FordonsData hälsar ännu en BMW-handlare välkommen till Kobra II. Bendt Bil i Halmstad är en stor anläggning för BMW, MINI, Opel, Hyundai och Isuzu pick-up med nybilsförsäljning, verkstad och demontering. Efter många år med AutoMaster byter man till Kobra II och ett 80-tal anställda har drillats i Kobra II inför startskottet den 1 september. När vår reporter anländer är arbetet redan i full gång och uppstarten är inne på sin tredje dag.

Konferensrummet är fullt med säljare som ska få sin första utbildning i Kobra II Säljstöd och vid servicedesken sitter applikationskonsult Elisabeth Olsson, expert på garantihantering tillsammans med Ulf Axelsson som är servicechef, med ett knivigt garantiärende. Lars Torstensson, applikationskonsult och expert på lagermodulen hjälper reservdelsansvarige Marcus Pålsson med en lagerorder och Henrik Fleur, som är konsult och specialist på kopplingen mellan CABAS och Kobra II, hjälper Jonas Svantesson, skadeavdelningschef med att få samma upplägg med försäkringsbolagen som man haft i det gamla systemet.

– Vår viktigaste uppgift under de första dagarna med nytt system är att finnas på plats och hjälpa till med alla frågor som dyker upp när användarna börjar jobba i systemet, men också att finjustera systemet till olika interna rutiner, förklarar Torbjörn Andersson, applikationskonsult på FordonsData. När vi startar upp kan plötsligt externa enheter som skrivare eller servrar till oljesystem blir lite olyckliga över att deras normala kommunikation upphört. Då hjälper vi till att felsöka och kontakta leverantörer och se om vi kan hjälpa till att skapa nya kopplingar, förklarar Torbjörn Andersson.

De flesta som bytt bank och måste få en ny internetbank, vet hur frustrerande det är att försöka navigera i början. Med ett affärssystem är det betydligt mer komplext.

– Först tycker man att man kan grunden, sedan stöter man på en massa specialare som man inte lärt sig hantera och då är det som att gå tillbaka och cykla med stödhjul igen. Det är bra att FordonsData är här och kan hjälpa oss i början, säger Marcus Pålsson, Reservdelsansvarig.

På ett kontor i bilhallen sitter säljaren Mats Petersson och en kollega och diskuterar en såld bil som ska läggas upp i systemet. Hur var det nu de sa på utbildningen? Vilket fält skulle man fylla i för att få rätt procent? Var det inte så här? Eller kanske så här? Elias Johnsson som arbetar på FordonsDatas support är med i bakgrunden och låter dem testa lite själv.

Bendt Bil har även en stor demonteringsanläggning. Cirka 400 bilar demonteras varje år och reservdelar tas om hand. Även om man till största delen arbetar i ett eget program för nedmontering, så ska bildelarna in i Kobra II och säljas vidare till företag eller enskilda bilägare. Isak Lindberg och Christer Eriksson är igång och lär sig hur man lägger in rätt del på rätt bil. Även om det bara är ett enskilt moment i den dagliga verksamheten är det helt avgörande för om den ekonomiska redovisningen visar rätt på sista raden, så det är viktig att det blir rätt. Christer och Isak kastar med hjälp av konsult Lars Torstensson sig in i matchen.

Vid ett skrivbord mitt i verksamheten hittar vi Magnus Eriksson, Verkstadschef på Bendt Bil. Han tar det hela med ro och hela anläggningen andas lugn och nyfikenhet. Man har varit väl förberedd på uppstarten och till och med fixat en skylt i entrén som talar om för besökaren att systembyte pågår.  Ute på verkstaden har man fått utbildning i tidstämpling i Kobra II och arbetet flyter på som vanligt. Under tre dagar har kundmottagarna lagt in 350 nya order och det flyter på bra. Montören David Modée jobbar på som vanligt och felsöker en bil med batteriproblem när vi tittar in i verkstaden.

Flitens lampa lyser fortfarande när vår reporter lämnar Halmstad. En dag återstår av uppstarten och det är en del kvar att göra, men stödet från konsulterna finns kvar även efter uppstarten och på FordonsDatas kontor i Lund sitter en hel supportavdelning som är redo när våra nya användare i Halmstad behöver hjälp.

Christina Windisch, 170905