Där personlig service gör hela skillnaden

I Halmstad, i Sannarps industriområde, finns en av Sveriges mest personliga fullserviceanläggningar. Här kan man komma in med de där små sakerna som man som bilägare kanske inte alltid vill erkänna att man inte klarar av. För Sannarps bil är den personliga kontakten med kunderna något som är självklart. Och då uppskattar man att få samma bemötande tillbaka – den personliga servicen från FordonsData gör att man väljer Kobra II.

Sannarps Bil gillar Peugeot. Av flera olika anledningar. Märket har personbilar i många olika storlekar, inklusive elbil och hybrider samt transportbilar, vilket passar bra om man vill sälja bilar på en mindre ort. Men framför allt för att det är ett bilmärke för vanliga människor.

– Den passar oss och våra kunder. Det är en bra bil som håller till ett vettig i pris. Och så vi har lärt känna den här bilen genom åren – Micke (delägare och verkstadschef) har jobbat med Peugeot i 30 år, så vi får ofta frågor från andra verkstäder som behöver hjälp, säger Anders Karlsson, delägare och försäljningschef.

Sannarps Bil i Halmstad har en lång historia på orten. Med både bilverkstad och bilförsäljning av Peugeot har man länge haft en plats i Halmstadsbornas medvetande. 2014 bestämde sig Anders Karlsson och kollegan Mikael Fridh för att ta köpa in sig som delägare i företaget där de jobbat under många år. Anders med erfarenhet som bilmekaniker och kundmottagare och Micke som mekaniker och verkstadschef.

Sedan 2018 är de båda ensamma ägare till bolaget och man har stora planer på att expandera. Man har anställt fler säljare och letar fler mekaniker. På kort tid har man även satt sin egen prägel på företaget. På hemsidan har man sin slogan ”personligt ägande”. Och det är viktigt, förklarar Anders.

– Jag jobbade tidigare med ett par av de stora märkena och det blir lätt opersonligt. Hos oss ska du som kund ska kunna få hjälp i alla lägen. Vi uppmuntrar verkligen våra kunder att komma förbi om de får problem. Det kan vara allt ifrån att få hjälp med lampbyte till mer avancerad service.

Och med den inställningen vill man självklart ha en leverantör som jobbar likadant. Tidigare hade man ett annat system, men bytte till Kobra II för ca tre år sedan.

– Något som vi saknade innan vi bytte till Kobra II var bra support. Då fick vi vänta länge på svar och hamnade utomlands hos någon som inte förstod vad vi sa. Med FordonsDatas support-team får vi snabb hjälp när vi ringer.

Som kund får man hjälp i alla lägen

Hela teamet på Sannarps Bil i Halmstad

På fullserviceanläggningen är man idag fyra mekaniker, två kundmottagare och tre säljare, där Anders också är en av säljteamet. Som är vanligt i ett litet bilföretag är båda ägarna aktiva i den dagliga verksamheten. Förutom att ansvara för försäljningen tar Anders emot allt gods som kommer in varje morgon och tar ut uppföljningsrapporter. Och Mikael Fridh är Verkstadschef.

– Jag är inne i det mesta av Kobra II. Skapar arbetsorder, bokar in kunder och gör bilaffärer. Det märks att systemet är gjort för fordonsbranschen. Alla moment blir enkla att göra eftersom systemet följer hur vi jobbar, berättar Anders Karlsson.

Och att supporten bara är ett samtal bort är guld värd.

– Vissa arbetsmoment gör man väldigt sällan, kanske bara en gång i halvåret. Då är det lätt att glömma hur man gjorde. Ringer man supporten är ingen fråga för liten, förklarar en nöjd Anders Karlsson.

Fler kundcase

Några fler berättelser från kunder vi jobbar med.

Förenade Bil

Förenade Bil kan med rätta räkna sig till Sveriges äldsta bilfirmor. Kobra II kom med tidigt på resan, vilket gör företaget till en av våra mest trogna kunder.

Läs mer >

J Bil

J Bil använder samtliga delar av Kobra II i sin verksamhet. Dessutom har man kopplat på en mängd olika tillval.

Läs mer >