Redan när man besöker J BILs hemsida inser man att detta är en bilåterförsäljare som sticker ut. Det första man möts av är ledorden kärlek, energi och dynamik! “Vi arbetar mycket med lojalitet och kundvård. Hos oss ska varje kund känna sig sedd och bemött på ett mycket bra sätt, där varje besök ska kännas speciellt och givande”, förklarar Mattias Öhlén, ekonomidirektör på J BIL.
Företaget, som omsätter ca 1,2 miljarder, har ca 130 anställda på sju anläggningar runt om i Sveriges största bilmarknader Stockholm & Göteborg. År 2011 valde man Kobra II som sitt nya affärssystem, och med sina totalt ca 120 användarlicenser är man en av FordonsDatas större kundanläggningar.
Hos J BIL använder man samtliga delar av Kobra II i sin verksamhet: ekonomi, fordonsförsäljning, lager och verkstad. Dessutom har man kopplat på en mängd olika tillval som däckförvaring, e-faktura och Palette Arena. För bilförsäljningen använder man FordonsDatas program Bilkalkyl.
– Den största fördelen med Kobra II är att alla våra verksamhetsprocesser finns i ett och samma system. Det gör att det är enkelt att följa och snabbt få fram resultat, förklarar Mattias Öhlén.
En annan stor fördel som J BIL upptäckte redan vid upphandlingen var Kobra II:s konstruktion.